REVISTA
școlii
"Luceafărul"
Henri Marie Coandă – avionul cu reacție
Unul dintre cei mai cunoscuți inventatori români e responsabil pentru numeroase dispozitive și descoperiri, însă cel mai mare succes al său a fost avionul cu reacție. În 1910, Coandă a proiectat și construit primul avion cu reacție din lume (Coandă-1910).
Înzestrat fiind cu puterea de a vedea mai presus de limitele noastre obișnuite și mult dincolo de timpul său, Henri Coandă a reuşit, la doar 24 de ani, să supună atenţiei lumii întregi un nou principiu de propulsie, acela al reacţiei. Nu pentru că ar fi fost totalmente nou, ci pentru că aplicarea sa în domeniul aeronautic a reprezentat o premieră şi, bineînţeles, o provocare pentru tânărul absolvent de Școală Aeronautică de la Paris, în prima promoţie a acesteia din 1910.
Primul avion cu reacţie n-a fost pur şi simplu o rachetă cu aripi, ci a reprezentat un aparat de zbor, biplan făcut în principal din lemn şi nu din pânză, având o structură de oţel acolo unde necesitatea de rigidizare o cerea. Fuselajul carenat, după principiul realizării navelor maritime, într-o secţiune triunghiulară uşor arcuită și cu vârful în jos, oferea o supleţe pe care constructorii din aeronautica acelor vremuri nu o atinseseră.
Două decenii mai târziu, marele inventator a formulat principiul ce stă la baza efectului Coandă, ce a fost folosit în numeroase industrii și dispozitive, inclusiv la aspiratoare, pompe de vid și la crearea inimii artificiale.